Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden Pin Point acupunctuur

1. Inleiding / juridisch kader
Vanaf het moment dat de cliënt een afspraak maakt met Pin Point is er sprake van een behandelingsovereenkomst tussen Pin Point en de cliënt. Daarmee zijn de bepalingen van Boek 7 titel 7 afdeling 5 van het BW (ook wel genoemd de WGBO: de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst) van toepassing op deze overeenkomst.
Ook zijn de bepalingen van de Wet Kwaliteit, Klachten, Geschillen in de Zorg (WKKGZ) van toepassing, evenals de bepalingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Pin Point is ook gebonden aan de meldcode huiselijk geweld.
In aanvulling op de wettelijke bepalingen zijn onderstaande algemene voorwaarden van toepassing op de behandelingsovereenkomst tussen de cliënt en Pin Point
Afwijkingen van deze algemene voorwaarden gelden slechts tussen de cliënt en Pin Point als zij schriftelijk zijn overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van de cliënt.

2. Begrippen
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
• Praktijk Pin Point: Praktijk Pin Point, te weten de praktijk voor acupunctuur van José Lip
• Cliënt: de persoon aan wie door Praktijk Pin Point zorg verleend of advies gegeven wordt. De belangen van de cliënt kunnen worden behartigd door diens wettelijke vertegenwoordiger(s);
• Consult: de enkele afspraak tussen Praktijk Pin Point en de cliënt waarin zorg wordt verleend en/of advies wordt gegeven.
• Behandeling: het geheel van één of meer consulten ten aanzien van de door de cliënt aangedragen klachten met betrekking tot diens gezondheid.
• Zorg: het geheel van handelingen en/of gesprekken op basis van acupunctuur in relatie tot de door de cliënt aangedragen klachten met betrekking tot diens gezondheid.
• Advies: advies op het gebied van gezondheid, voeding dan wel beweging gebaseerd op de constateringen tijdens de behandeling en passend binnen de acupunctuur.
• Wettelijk vertegenwoordiger: de persoon of personen door wie de cliënt op grond van de wet bij het sluiten en uitvoeren van de behandelingsovereenkomst wordt vertegenwoordigd.
• Incident: een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en heeft geleid of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt.
• Calamiteit: een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de verleende zorg en die tot de dood van een cliënt of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid.

3. Informatie met betrekking tot de behandeling
Praktijk Pin Point licht de cliënt duidelijk en desgevraagd schriftelijk in over de werkwijze bij een consult en over de voorgestelde behandeling. Ook wordt de cliënt op de hoogte gehouden van de bevindingen tijdens de behandeling en de redelijkerwijs te verwachten effecten van die behandeling.
Deze informatie is begrijpelijk en passend bij de leeftijd en het bevattingsvermogen van de cliënt.

4. Werkwijze
Elk consult van Praktijk Pin Point staat op zich, waarbij de mogelijkheid bestaat om na afloop van een consult een vervolg af te spreken.
Tijdens een eerste consult wordt een anamnese afgenomen en zo nodig een behandelplan afgesproken.
Praktijk Pin Point stelt in samenspraak met de cliënt een behandelplan op voor een aantal consulten. Dit plan kan worden bijgesteld op basis van voortschrijdend inzicht.
De cliënt verstrekt Praktijk Pin Point alle voor de administratie benodigde gegevens.
De cliënt verstrek Praktijk Pin Point alle gegevens omtrent de eigen gezondheid die voor de behandeling relevant en noodzakelijk zijn.
Praktijk Pin Point stelt geen medische diagnose en verwijst de cliënt daarvoor te allen tijde naar een huisarts of medisch specialist. De cliënt is zelf verantwoordelijk voor het contact met de eigen huisarts of medisch specialist.

5. Kwaliteit
Praktijk Pin Point levert zorg en adviezen met inachtneming van de geldende normen en richtlijnen voor acupunctuur zoals deze onder anderen zijn vastgelegd in de het beroepsprofiel en beroepscompetentieprofiel voor acupunctuur.
Daarnaast voldoet Praktijk Pin Point aan de eisen die de wetgever, de LVNT en de RBCZ stellen aan beoefenaren van complementaire zorg.

6. Tarief en voorwaarden
Praktijk Pin Point zorgt ervoor dat deze algemene voorwaarden voor cliënten raadpleegbaar zijn en op de website van de praktijk staan. Bij het intakegesprek, of uiterlijk voordat de behandeling aanvangt, kunnen deze worden toegelicht. Op verzoek ontvangt de cliënt een kopie van deze algemene voorwaarden op papier.
Praktijk Pin Point zorgt er voor dat de cliënt voorafgaande aan een consult kan weten welke tarieven van toepassing zijn door de website te raadplegen. Ook voorafgaande aan het consult wordt dit met cliënt besproken
Alleen indien en voor zover het gaat om diensten aan ondernemers reikt Praktijk Pin Point op verzoek een factuur uit waaruit blijkt of die diensten vrijgesteld van BTW zijn, of dat op die diensten BTW in rekening is gebracht.
Het tarief van Praktijk Pin Point is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende zorg of adviezen.

7. Betaling
Betaling geschiedt per consult. Tenzij anders is overeengekomen, betaalt de cliënt aan Praktijk Pin Point voor ieder consult direct na afloop daarvan middels een pintransactie. Praktijk Pin Point verstrekt na elke consult een factuur met een specificatie van de verrichte handelingen en prestatiecode.
Indien Praktijk Pin Point en de cliënt, in afwijking van bovenstaande, overeenkomen dat wordt betaald op rekening, dient de cliënt binnen de op de factuur gestelde termijn van 14 dagen na de declaratiedatum het verschuldigde bedrag over te maken op de door Praktijk Pin Point aangegeven bankrekening.
Compensatie door de cliënt met bestaande of vermeende vorderingen op Praktijk Pin Point uit welke hoofde dan ook, is uitdrukkelijk uitgesloten.
Bij niet-betaling binnen de gestelde vervaldatum van een uitgereikte factuur is Praktijk Pin Point gerechtigd om vanaf de dag daaropvolgend wettelijke rente over het verschuldigde in rekening te brengen plus alle kosten die verband houden met de inning van de desbetreffende vordering. Daar vallen uitdrukkelijk ook de kosten voor incasso door een incassobureau en eventuele gerechtelijke kosten onder.
Voor de bepaling van hetgeen door of met betrekking tot de cliënt te eniger tijd aan Praktijk Pin Point verschuldigd is, zijn de administratie en het cliëntendossier van Praktijk Pin Point bepalend, zulks behoudens tegenbewijs.
Bezwaren tegen de hoogte van het factuurbedrag schorten de betalingsverplichting niet op.

8. Verhindering
Indien de cliënt verhinderd is om op de afgesproken datum en tijdstip op het praktijkadres aanwezig te zijn, moet Praktijk Pin Point hiervan zo spoedig mogelijk per telefoon of mail op de hoogte worden gesteld.
Indien de cliënt korter dan een etmaal (24 uur) voor genoemd tijdstip bericht van verhindering aan Praktijk Pin Point geeft, dan wel geen zodanig bericht geeft, is Praktijk Pin Point gerechtigd om het tarief voor de desbetreffende afspraak aan de cliënt in rekening te brengen.
Bij afspraken op maandag of een dag volgend op één of meer erkende feestdagen wordt bedoelde termijn van 24 uur geacht in te gaan om 18.00 uur op de laatste voorafgaande gewone werkdag.

9. Privacy en geheimhouding
Praktijk Pin Point verwerkt persoonsgegevens voor zover het gaat om gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. Het gaat daarbij om de financiële administratie en om het cliëntdossier.
De in de financiële administratie opgenomen persoonsgegevens worden op een veilige manier bewaard gedurende de wettelijke termijn van zeven jaar.
Het wettelijk verplichte cliëntdossier wordt op een veilige manier bewaard gedurende de wettelijke termijn.
De cliënt kan geen bezwaar tegen deze verwerkingen maken. De cliënt heeft hiervoor wel het recht van inzage en correctie en, indien wettelijk mogelijk, het recht op vernietiging van de gegevens. Indien de cliënt niet toestaat dat behandelverslagen worden opgenomen in het cliëntdossier, moet Praktijk Pin Point die weigering vastleggen in het cliëntdossier.
De door de cliënt verstrekte medische gegevens die afkomstig zijn van derden, zijn bijzondere gegevens in de zin van de AVG. Deze gegevens worden alleen indien strikt noodzakelijk aan het cliëntdossier toegevoegd. Deze verwerking kan alleen met expliciete toestemming van de cliënt.

10. Aansprakelijkheid
De zorg en het advies van Praktijk Pin Point zijn naar hun aard resultaat gericht, echter zonder dat resultaat te garanderen. Praktijk Pin Point sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voortvloeiend uit of verband houdende met de opvolging door de cliënt van door Praktijk Pin Point verstrekte adviezen, tenzij sprake is van verwijtbare opzet of grove schuld van de kant van Praktijk Pin Point.
Indien de cliënt onvolledige of onjuiste informatie heeft verstrekt, kan dat nooit leiden tot enige aansprakelijkheid voor Praktijk Pin Point.

11. Vergoeding door verzekeraars
Praktijk Pin Point spant zich in om te voldoen aan de eisen die verzekeraars stellen aan een natuurgeneeskundig consult om vergoed te kunnen worden. Omdat elke verzekeraar jaarlijks zelf bepaalt welke therapievorm vergoed kan worden en dat zelfs per polis kan verschillen, is het de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt om vooraf na te gaan in hoeverre de kosten van een behandeling door Praktijk Pin Point vanuit de zorgverzekering worden vergoed.

12. Vertegenwoordiging
Ten aanzien van minderjarige cliënten zijn mogelijkheden van vertegenwoordiging van de cliënt geregeld in de wet, specifiek in de artikelen 7:450, 7:447 en 7:465 van het Burgerlijk Wetboek.
Praktijk Pin Point is niet verplicht om onderzoek te doen naar beperkingen in de bevoegdheid van de persoon die ten behoeve van een minderjarige cliënt een behandelingsovereenkomst aangaat en zich presenteert als bevoegd wettelijk vertegenwoordiger.
Beperkingen in de vertegenwoordigingsbevoegdheid die niet uitdrukkelijk zijn gemeld aan Praktijk Pin Point kunnen niet aan Praktijk Pin Point worden tegengeworpen.

13. Betrekken van derden bij de uitvoering van (onderdelen van) de zorg
Praktijk Pin Point kan, in het kader van de behandeling, derden opdracht geven tot de levering van zorg en adviezen. Praktijk Pin Point doet dit zorgvuldig en informeert de cliënt hierover. Praktijk Pin Point blijft in die gevallen jegens de cliënt verantwoordelijk voor het totaal van de behandeling.
Praktijk Pin Point kan de cliënt ook doorverwijzen naar een andere therapeut. In die gevallen gaat de cliënt met die andere therapeut een nieuwe behandelingsovereenkomst aan.

14. Incident of calamiteit
Ingeval van een incident neemt Praktijk Pin Point daarover na het ontdekken direct contact op met de cliënt, draagt zorg voor een volledig dossier en verzamelt alle gegevens die behulpzaam kunnen zijn bij het vaststellen van de feiten.
Daarnaast onderneemt Praktijk Pin Point wat nodig is om eventuele negatieve gevolgen van het incident voor de gezondheidssituatie van de cliënt weg te nemen of te beperken en verleent Praktijk Pin Point medewerking aan een eventueel door de cliënt gewenste second opinion.
Zodra de toedracht van het Incident bekend is, wordt de cliënt duidelijk geïnformeerd over aard en toedracht en wordt dit in het dossier opgenomen.
Is er sprake van een calamiteit dan wordt door Praktijk Pin Point in aanvulling op bovenstaande onverwijld de Inspectie Gezondheidszorg geïnformeerd.

15. Beëindiging van de behandelingsovereenkomst
Praktijk Pin Point werkt in beginsel per consult, maar in het geval er afspraken zijn gemaakt met de cliënt over een behandeling van meerdere consulten, kan de cliënt de behandelingsovereenkomst te allen tijde eenzijdig opzeggen door dat uiterlijk 1 werkdagen vóór de gemaakte afspraak aan Praktijk Pin Point te laten weten.
Praktijk Pin Point kan een reeds afgesproken consult of behandelingsovereenkomst uitsluitend opzeggen vanwege gewichtige redenen. Gewichtige redenen zijn aanwezig indien in redelijkheid van Pin Point niet kan worden verlangd dat de behandelingsovereenkomst wordt voortgezet. Onder deze redenen wordt in ieder geval verstaan:
• de cliënt komt gemaakte afspraken uit de behandelingsovereenkomst niet na;
• de cliënt weigert de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor een goede uitvoering van de behandelingsovereenkomst;
• de cliënt, diens wettelijk vertegenwoordiger, vertoont gedrag jegens Pin Point dat de voortzetting van de zorgverlening niet meer mogelijk maakt;
• de omvang of zwaarte van de zorgvraag ontwikkelt zich zodanig dat deze buiten de reikwijdte van een acupunctuur consult gaat vallen.
Praktijk Pin Point zal bij opzegging naar vermogen behulpzaam zijn bij het vinden van een alternatief voor de cliënt.
Beëindiging van de overeenkomst heeft geen gevolgen voor openstaande betalingsverplichtingen.
Praktijk Pin Point is bij een betalingsachterstand gerechtigd om bij een volgend consult alleen pin- of contante betaling te verlangen en behoudt zich het recht voor om verdere behandeling op te schorten tot aan de betalingsverplichting is voldaan.

16. Klachten
Praktijk Pin Point beschikt over een regeling voor de behandeling van klachten. De eerste stap daarin is, dat de cliënt de klacht bespreekt met José Lip. Als dat overleg niet leidt tot een voor de cliënt bevredigende oplossing, kan de cliënt de klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Praktijk Pin Point verstrekt in dat geval de contactgegevens.

17. Geschillen
Indien en voor zover de klachtbehandeling niet heeft geleid tot een voor de cliënt bevredigende oplossing, kan de klacht worden voorgelegd aan een geschillencommissie.
Praktijk Pin Point is aangesloten bij een geschillencommissie. Deze geschillenregeling voldoet aan de eisen van de Wkkgz.